Czym jest analiza biznesowa?
Analiza biznesowa to nic innego jak technologia, która umożliwia firmom efektywne zarządzanie i analizowanie danych biznesowych, zbieranych w całej organizacji. Głównym celem narzędzi BI jest zastosowanie technik do przekształcenia surowych danych systemowych w łatwe, zrozumiałe i przydatne informacje. Większość systemów BI możemy podzielić na cztery główne części:
- Hurtownie danych to miejsca, które przechowują informacje firmy, pochodzące z jej systemów operacyjnych. Dane te, następnie są transformowane (oczyszczanie i integrowane) i ładowane do hurtowni danych. Przeprocesowane informacje wykorzystywane są do analiz biznesowych.
- Analityka biznesowa to narzędzia do ekstraktownia, wydobywania danych, które następnie analizowane są w hurtowniach danych, tak aby doprowadzić je do zintegrowanej formy.
- Narzędzia do zarządzania wydajnością firmy (BPM – Business Process Management), monitorują i analizują postępy w realizacji celów biznesowych.
- Interfejs użytkownika – mowa tu o interaktywnym pulpicie, przez który użytkownik może łatwo nawigować. Pulpit ten ma wbudowane w sobie narzędzie do raportowania, wizualizacji danych a co najwierniejsze, szybki dostęp do potrzebnych informacji.
Przewiduje się, że globalny rynek analiz biznesowych odnotuje wzrost z poziomu 24.05 mld USD w 2021 roku do 43.03 mld USD w 2028[1], zachowując tym samym CAGR w okolicach 8,7% w okresie prognozy. Szybko rozwijająca się era technologiczna przedsiębiorstw zmusza je do zastosowania platform BI, tak aby procesy decyzyjne były opierane na danych, które są wydajne. Dzięki Power BI, przedsiębiorstwa utrzymywać mogą równowagę pomiędzy kompetencjami cyfrowymi oraz biznesowymi.[2]
[1] https://www.fortunebusinessinsights.com/business-intelligence-bi-market-103742
[2] https://www.netsuite.com/portal/resource/articles/business-strategy/business-intelligence-examples.shtml
Zastosowanie oraz korzyści z Power BI w kontrolingu
Dlaczego zatem wykorzystywanie funkcjonalności Power BI jest aż tak istotne? W rozważaniach tego tematu posłużymy się czteroma głównymi argumentami:
- Identyfikacją kluczowych problemów biznesowych – z reguły przedsiębiorstwa posiadają dziesiątki zdefiniowanych wskaźników efektywności (KPI), które nieustannie monitorują. Śledzenie a co najważniejsze zrozumienie ich, bez użycia technologii jest niemożliwe i nieefektywne. W tym miejscu, narzędzia Power BI przychodzą z pomocą. Jedną z funkcjonalności Power BI jest możliwość, nakładania warstwowego danych, tak aby wymiar dotychczas istniejących KPI został poszerzony. Takie zabieg pomaga w szerszym zrozumieniu zjawisk, które wpływają na funkcjonowanie jednostki jak i jej wydajności. Dodatkowym atutem jest możliwość nadawania wag, na poszczególne elementy KPI tak aby zobrazować, które zmienne mają większy lub mniejszy wpływ na analizowane przez nas wskaźniki.
- Akceleracją i usprawnieniem decyzji biznesowych – Power BI łączy ze sobą eksplorację, analizę oraz wizualizację danych, tak aby dostarczyć szczeblowi kierowniczemu i użytkownikom łatwy dostęp do ujednoliconych danych biznesowych, które mają usprawnić proces decyzyjności i nakierować go na bardziej świadomy. Efektem tego jest szybsze przewidywanie prawdopodobnych wyników a co za tym idzie, szybsze reagowanie. Analityka predykcyjna, połączona z programami BI może zapewnić użytkownikom biznesowym aktualizacje zdarzeń, zbliżoną do czasu rzeczywistego.
- Optymalizacją procesów biznesowych w celu zwiększenia produkcyjności i wydajności – w każdej organizacji, ilości danych, które przetwarzamy są ogromne i z każdym rokiem ich liczba rośnie. Niejednokrotnie poprawna analiza jak i określenie zjawisk czy trendów wewnątrz organizacji nie jest oczywiste. Technologie BI, w tym wbudowane w nich narzędzie analityczne są w stanie skonsolidować i połączyć dane z systemów ERP oraz innych aplikacji biznesowych tak aby zidentyfikować dynamikę operacji zachodzących w zadanych okresach. Funkcje, które posiadają narzędzia BI są w stanie zidentyfikować nieefektywności procesów produkcyjnych, wąskie gardła w łańcuchach dostaw czy niezoptymalizowane sieci informatyczne, identyfikując tym samym rozbieżności w pracy pomiędzy niektórymi systemami. W związku z wystąpieniem globalnej pandemii COVID-19, w wielu przypadkach okazuje się, że cele zarządcze coraz częściej kierowane są na poprawienie wydajności i oszczędności od strony kosztowej, niż na priorytet przychodowo-sprzedażowy.
- Poprawa programów marketingowo-sprzedażowych przy wykorzystaniu analizy danych klientów – narzędzie BI dostarczają zespołom marketingowo-sprzedażowym kluczowe informacje związane z potrzebami rynkowymi, wzorcami zakupowymi, wykorzystując do tego źródła zewnętrzne jak i wewnętrzne danych. W tym przypadku Power BI pomaga efektywniej docierać do klientów co finalnie przekłada się na potencjał sprzedażowy w jednostce. Otrzymywane przez BI raporty istotnie zwiększają szanse na poprawne projektowanie efektywnych kampanii marketingowych, opracowywanie prezentacji sprzedażowych czy ofert promocyjnych. Dodatkowo nakierowanie na potencjalnego odbiorcę produktu na podstawie danych demograficznych jak i jego preferencji należy do funkcji Power BI.
W niedalekiej przyszłości transformacja przedsiębiorstw, zarówno tych małych jak i dużych jest nieunikniona. Inwestowanie w technologię BI dzisiaj, z pewnością przyniesie wymierne efekty w przyszłości. Geometrycznie rosnące ilości danych, powiększająca się sprzedaż jak i rozmiary samych przedsiębiorstw mogą stanowić sporą przeszkodę dla standardowych systemów. Szybsza implementacja zaawansowanych rozwiązań Power BI skutkować będzie poprawieniem efektywności i wydajności jak i przejrzystości raportowanych danych dla kadry zarządzającego, co w rezultacie daje nam wynik 2+2 = 5, czyli efekt synergii w przedsiębiorstwie.